Om spiludvikling
Vigtige elementer i app- og spiludvikling
App- eller spiludviklingsprojekter er som udgangspunkt en innovativ proces, hvor eleverne går fra idé til færdigt produkt. For at understøtte denne proces kan du bruge den viden, du har fået gennem arbejdet med "Designmodeller" og "Værktøjer".
Tænk også på, hvordan du kan stilladsere eleverne gennem brug af de didaktiske principper, der er blevet gennemgået under "Didaktik".
Som minimum bør du i dit didaktiske design indlægge elementer, hvor eleverne arbejder med at nedbryde og formulere deres idé i delelementer gennem en form for visuel repræsentation (fx pseudokode, flowchart, eller måske et storyboard eller begrebskort), og elementer, hvor eleverne arbejder med prototyper og tester deres idéer undervejs.
forløb bygget op over fire-modellen
Introduktion til spil som genre
Se Trine May og Bo Kampmann Walther: ”Computerspillets fortællinger” for uddybningGameplay:
Vi taler om computerspils ”Gameplay”, altså det som spillet går ud på. På dansk kan det oversættes til ”spil-leg”. Hvis vi starter bagfra, så kan leg defineres som ”nærvær”, hvor man befinder sig i en slags magisk cirkel væk fra virkeligheden – det handler om at være der.
I et spil derimod handler det om at komme videre (til næste level) – det handler om at være dér – altså fremdrift, og legen har fået struktur i form af værdier, regler og mål:
Værdier (noget er bedre end andet)
Regler (det du må/skal/kan).
Mål (det, du vil opnå)
Et godt gameplay består både af elementer, som skaber nærvær og elementer, som skaber fremdrift. Det er også vigtigt, at der er en balance mellem udfordringer og kunnen, så det hverken er for nemt eller for svært.
Game world:
Det er den fiktive verden, som spillet foregår i. Et spils Game world kan være meget realistisk som i fx Sims, eller magisk, som i fx Myst.
Game rules:
I computerspil kan man opdele Game rules i 3 typer regler:
Regulativer: Det, som kommer tættest på den normale opfattelse af regler, altså det du må eller ikke må i spillet
Missioner: Quests – ofte med gemte historier (ur-fortællinger) indbygget – de kan også kaldes en slags regler, fordi du skal løse dem for at komme videre.
Tilstandsmaskinen: Dette dækker over den måde, som computeren (programmet) reagerer på, når du gør noget, fx skift af skærmbillede, eller en bestemt handling, når du trykker på en bestemt tast. Abstrakt set består et computerspil af en række outputs, som hver især kan ses som en ’tilstand’, fx ”gevær lades” → ”der skydes” → ”fjende er udslettet”.
Game mechanics:
Game mechanics er alt det, der får gameplay, game world og game rules til at balancere ved at skabe sammenhæng mellem dit input og computerens output. Hvis du fx kører ind i en forhindring i et racerspil, er det vigtigt, at både du og forhindringen reagerer på sammenstødet – hvis ikke taler man om bad mechanics. Sammenhæng er vigtigere end realisme – et spil kan sagtens være urealistisk, bare det har en sammenhæng, altså game mechanics, der fungerer.
Hovedgenrer:
Der er rigtig mange måder at inddele computerspil i genrer på – her vil jeg bare nævne 3 hovedgenrer. Vær opmærksom på, at et spil sagtens kan have elementer fra flere genrer på samme tid. Så kaldes de for hybrid-spil. Et eksempel er WoW, som både er et Adventure- og et Strategy-spil.
Action: Højt tempo, spænding, bevægelse, fremdrift, dramatisk og effektfuld lydside – fx first person shooters, racerspil
Adventure: Roligt tempo, flotte grafiske detaljer, gemte fortællinger og fokus på betydning, ofte mysterier og quests + middelalderlig fantasy-world (kan dog også foregå i fx en moderne storby)
Strategy: Overblik, strategisk tænkning, evt. et helt hold (cykelryttere, en hær), evt. opbygning af en verden eller by, ofte trediepersonsspil (personerne ses oppefra), fx krigsspil eller manager-spil
Fortælling:
Man kan tale om 3 slags fortællinger i spil, nemlig:
Back story: en slags forhistorie, som er sket, før du kommer ind i spillets univers
Cut scenes: Fortælling(er) inde i spillet, som dukker op i små brudstykker (ofte filmsekvenser) og afbryder handlingen. Deres funktion er at guide dig videre og evt. give dig mere viden om back story’en.
Din egen fortælling: Det er den fortælling, du selv skaber, gennem de valg du tager i spillet
Oversigt over velegnede ressourcer
[under revision - forventes færdig uge 50]
Begynderniveau
Scratch Jr.
Scratch / coding lab
Scratch er måske det mest brugte blokprogrammeringssprog i verden. Det kan tilgås online eller downloades til computer. Skoletubes version af Scratch hedder Coding Lab. Det er meget nemt at komme i gang med Scratch, og samtidig kan man sagtens lave meget avancerede projekter.
Find det her: https://scratch.mit.edu/
Tutorials:
Dem finder du i menuen til højre, når du klikker på ”Find på”
kodu
KODU:
Visuel programmering med ikoner. Virker til windows og x-box. Download programmet her: http://www.kodugamelab.com/
Tutorials:
Dette link fører dig til den officielle side, hvor der er rigtig mange ressourcer, når du vil i gang med programmet, men kig også andre steder på nettet og YouTube – der er mange forskellige ☺
micro:bit & makecode
Co-spaces
Se også undersiden her på sitet, som omhandler VR/AR-projekter i Co-spaces:
let øvet / øvet niveau
game maker
Game Maker tilbyder væsentligt mere fleksibilitet end Scratch, og kan derfor også bruges til at udvikle mere avancerede spil. Faktisk er der mange virksomheder, der bruger Game Maker til at udvikle spil til Android og iPhone. https://www.yoyogames.com/studio
Tutorials:
http://sandbox.yoyogames.com/make/tutorials/
https://www.yoyogames.com/learn
Se også Shaun Spaldings 37 videoer her:
https://www.youtube.com/watch?v=6v_7URcEGm8&list=PLPRT_JORnIurFYwHdWhLWR3bLH2nzChsm
app lab
Hvis eleverne allerede kender Scratch, er det forholdsvis simpelt at lade dem arbejde i AppLab, hvor de kan lave mange forskellige projekter. Der findes en rigtig fin tutorial, som lærer eleverne de grundlæggende funktioner. Eleverne kan dele deres projekter ved at sende URL’en til andre. Når denne åbnes, virker deres projekt som en fuld funktionel app på modtagerens device.
Tutorials:
https://code.org/educate/applab
Se også undersiden her på sitet, som omhandler App Lab:
stencyl
Nemt program, som minder lidt om Scratch, hvor du kan lave spil til iPhone, iPad, Android, Flash, Windows og Mac – download det her: http://www.stencyl.com/ Stencyl virker på Windows, Mac OS X og Linux
Tutorials:
Her kan du downloade undervisningsmateriale eller bruge de forskellige dele fra materialet online: http://www.stencyl.com/teach/
Elevopgaver til de enkelte lektionsplaner findes i undermappen ”Student Handouts” (og i online-versionen under ”Student activity”)
Det er en god idé at starte med Stencyl’s Crash Course (ca 30 minutter) – find det her: http://www.stencyl.com/help/view/crash-course/
app inventor
Lav Android apps med drag and drop programmering – hvis du ikke har en android telefon, skal du downloade programmet og bruge en emulator. Programmet virker både på windows, Mac OS X og Linux
Tutorials:
http://appinventor.mit.edu/explore/get-started.html
avanceret spiludvikling
python
JavaScript
unity
Unity 3D er en af de mere avancerede spilmotorer. Med Unity er det muligt at lave store 3D (og 2D) spil. At lave store spil er altid svært, også selvom Unity gør det meget lettere. Heldigvis findes der rigtig mange tutorials på nettet, om hvordan man som nybegynder kan komme i gang. Her har jeg listet de 2, som jeg synes er bedst. Og så er de på dansk ☺ Download Unity her: http://unity3d.com/get-unity
Tutorials:
Nemprogrammering.dk har lavet en række gratis videotutorials – find dem her: http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/Unity/spiludvikling-unity.php
UNF Game Development Camp har lavet nogle hæfter der gør det nemmere at komme i gang. Download dem her: https://game.unf.dk/materialer.php
grafik
Spiludvikling handler absolut ikke kun om programmering. En meget vigtig rolle inden for spiludvikling er den grafiske del. De fleste computere har allerede et simpelt tegneprogram installeret, men hvis man gerne vil lave noget mere avanceret, skal man ofte have fat i bedre programmer. Desværre er mange grafikprogrammer rigtig dyre.
Blender er et populært og gratis 3D-modelleringsværktøj, der kan bruges til at bygge fantastiske figurer til dit 3D spil. Du kan downloade Blender her: https://www.blender.org/
Det kan dog være lidt svært for en nybegynder at komme i gang, men der findes et hav af guider og tutorials på nettet. Her er et link til de officielle tutorials: https://www.blender.org/support/tutorials/